مـهم‌ترین وظیفه‌ی رهبری، دانشجویان اقتصاد تعیین سیـاست‌های کلی نظام هست که بر اساس آن، جهت‌گیری‌های کلان کشور مشخص مـی‌شود و تمام ظرفیت و امکانات جامعه حتما صرف تحقق آن سیـاست‌ها شود: دانشجویان اقتصاد «درباره‌ی سیـاستهای کلّی عرض کنم کـه مـهمترین وظیفه‌ی رهبری درون قانون اساسی، تنظیم سیـاستهای کلّی است. دانشجویان اقتصاد فرایند تنظیم سیـاستهای کلّی یکی از منطقی‌ترین و زیباترین فرایندهاست. دانشجویان اقتصاد حالا عدّه‌ای دلشان مـی‌خواهد کـه دائم بر طبل دروغگویی و بهتان‌زنی بکوبند. ما هم حرفی نمـی‌زنیم و آنـها هم هرچه مـی‌خواهند مـی‌گویند؛ اشکالی هم ندارد؛ اما شما جوانان شاید بدانید و اگر نمـی‌دانید، بدانید کـه فرایند تنظیم سیـاستهای کلّی، فرایند بسیـار قوی و مستحکمـی است. این سیـاستها اوّل درون کمـیسیونـهای دولت تنظیم مـی‌شود و بعد بـه دولت مـی‌آید. دولت آنـها را بررسی و تصویب مـی‌کند و به رهبری پیشنـهاد مـی‌کند. رهبری هم آن را بـه مجمع تشخیص مصلحت مـی‌دهد. این سیـاستها درون کمـیسیونـهای مجمع تشخیص مصلحت با حضور کارشناسان متعدّد از بخشـهای مختلف اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی، علمـی کـه از خود مجمع و بیرون آن هستند، بررسی و تکمـیل مـی‌شود؛ بعد مجدّداً بـه رهبری مـی‌دهند. رهبری هم آن سیـاستها را با آن مبانی و اصول ارزشی نظام جمـهوری اسلامـی تطبیق مـی‌دهد، تصویب مـی‌کند و آن سیـاستها بـه دولت برمـی‌گردد و به مجلس ابلاغ مـی‌شود. نقش رهبری درون تنظیم سیـاستها این هست که مراقب باشد که تا برنامـه‌ریزی‌هایی کـه در چهارچوب این سیـاستها مـی‌خواهد انجام بگیرد، نظام را بـه بیراهه و گمراهه نکشاند»۱

در این مـیان دانشجویـان حتما به عنوان «بازوان رهبری»۲ درون راستای تحقق این سیـاست‌ها اقدام و نقش‌آفرینی نمایند و مسئولین را درون پیشبرد این سیـاست‌ها یـاری کنند. اما عرصه‌هایی کـه دانشجویـان و تشکل‌های دانشجویی مـی‌توانند درون آن‌ها ورود کنند کدامند؟ درون این یـادداشت سعی خواهد شد، مـهم‌ترین این عرصه‌ها مشخص شود:

بشنوید
مـهم‌ترین وظیفه رهبری
 


۱. تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی
اصطلاح «اقتصاد مقاومتی» از جمله مفاهیمـی هست که به منظور اولین‌بار توسط رهبر معظم انقلاب اسلامـی به‌کار رفت. لذا به منظور برداشت صحیح، حتما مقصود از آن بـه درستی تبیین شود و بهترین راه آن نیز رجوع بـه بیـانات ایشان هست که درون دیدارهای این چند سال اخیر بـه تعریف از آن پرداخته‌اند. یکی از وظایف دانشجویـان تبیین این اصطلاح است:

«به نظر من امروز موضوعاتی وجود دارد کـه مـیتواند مورد بحث درون محیطهای دانشجوئی واقع شود و همـین زمـینـه‌های شور و نشاط گوناگون علمـی و اجتماعی را به‌وجود آورد؛ ...فرض بفرمائید «اقتصاد مقاومتی». خب، عنوان «اقتصاد مقاومتی»، عنوان مـهمـی است. البته کار شده، تعریف شده، بحث شده، سیـاستگذاری شده - درون مراکزی کـه برای سیـاستگذاری هست - منتها جای بحث دارد: اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟ درون زمـینـه‌ی مسائل اقتصادی کشور، چه جور مقاومتی مورد نظر است؟ دانشگاه بـه عنوان یک کار علمـی، یک موضوع علمـی، چقدر مـی‌تواند بـه این قضیـه بپردازد؟ اینـها همـه مـی‌تواند موضوع بحثهای دانشجوئی قرار بگیرد.»۳

۲. پرداخت فکری و محتواسازی
سیـاست‌های کلی نظام به منظور تبدیل شدن بـه قانون و دستورالعمل نیـاز بـه فعالیت علمـی دارد. یکی از اقداماتی کـه دانشجویـان مـی‌توانند درون «اتاق‌های فکر»۴ خودشان آن‌ها را پیگیری نمایند، موضوع «سیـاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» است. با بررسی بندهای مختلف سیـاست‌های ابلاغی مـی‌توان بـه ایده‌های بسیـار خوبی درون جمع‌های نخبگانی دانشگاهی رسید و با م اساتید، بر غنای آن افزود و آن را بـه بخش‌های مختلف کشور ارائه داد: «جوان ... حتما احساس کند کـه او فقط مسئولیتش طرح سؤال و پرتاب یک شعار نیست، کـه بگوید خوب، ما کار خودمان را کردیم؛ نـه، پیگیری ، مطالعه ، درباره‌ی مسئله اندیشیدن، آن را پخته ، راهِ کارِ اجرائی را به منظور آن جستجو ، به منظور طرحش با مراکز دست‌اندرکار و مجری تلاش و فعالیت و بالاخره خود وارد مـیدان کار شدن، اینـها جزء وظایف و تکالیف جوان ماست کـه این را هم بایستی جوان ما درک کند.»۵

۳. گفتمان‌سازی
یکی از مـهم‌ترین عرصه‌هایی کـه دانشجویـان مـی‌توانند درون رابطه با این سیـاست‌ها انجام دهند، تبدیل ادبیـات و مفاهیم آن بـه «گفتمان غالب جامعه» است؛ نکته‌ای کـه رهبر انقلاب درون دیدار با فعالین اقتصادی و رسانـه‌ای آن را از الزامات تحقق سیـاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان د. اما گفتمان چیست؟ «گفتمان یعنی یک مفهوم و یک معرفت همـه‌‌گیر بشود درون برهه‌‌ای از زمان درون یک جامعه.»۶ یکی از راه‌های گفتمان‌سازی درون جامعه، مجموعه‌ها و تشکل‌های دانشجویی هستند:

رهبر انقلاب: مطالبه با دشمنی فرق دارد. اینکه ما گفتیم گاهی اوقات معارضه‌ی با مسئولان کشور نشود- کـه الآن هم همـین را تأکید مـی‌کنیم؛ معارضه نباید بشود- این بـه معنای انتقاد ن نیست؛ بـه معنای مطالبه ن نیست.

«دنبال این باشیم کـه محیط دانشجوئی تصمـیم‌سازی کند؛ یعنی گفتمان‌سازی کنید. ببینید بنده وقتی مسئله‌ی نـهضت نرم‌افزاری را خواستم مطرح کنم، قبل از همـه تو دانشگاه با دانشجوها مطرح کردم؛ حدود ده سال قبل. نـه با وزارتها صحبت کرده بودم، نـه با رئیس‌جمـهور وقت صحبت کرده بودم، نـه حتّی با اساتید صحبت کردم؛ اول‌بار درون دانشگاه امـیرکبیر این فکر را بـه مـیان آوردم. امروز شما ببینید این یک گفتمان است، یک مطالبه‌ی عمومـی است، یک خواستِ همـه‌ی دانشگاه‌های کشور است؛ کـه من هرجا هم مـیروم، از زبان دانشجو مطالبه‌اش را مـی‌شنوم؛ از زبان استاد و مدیر، اجرایش را درون یک مرحله‌ی دیگر مـیشنوم، و اجراء هم دارد مـی‌شود. همـین نوآوری‌های علمـی بسیـار، بخشی از انگیزه و توان خودش را از این شعار گرفته: «تصمـیم‌سازی کنید»، «گفتمان‌سازی کنید». این، مجری و مسئولین اجرائی را مـی‌کشاند دنبال این تصمـیم، و تصمـیم‌گیری خواهند کرد و عمل خواهد شد.»۷

نمونـه‌ی عملی و موفق این همت دانشجویی تبدبل عدالت بـه عنوان گفتمان غالب جامعه درون دهه ۸۰ بود: «کار شما جوانـها بود؛ بـه عنوان عدالتخواهی، بـه عنوان طرح مسئله‌ی عدالتخواهی- نمـی‌‌خواهم حالا بـه یک تشکیلات خاص اشاره کنم- این را درون دانشگاهها جوانـهای مؤمن، جوانـهای متعهد، جوانـهای بامسئولیت مطرح د، گفتند؛ وقتی تکرار شد، بـه شکل یک گفتمان عمومـی درمـی‌‌آید و نتیجه‌‌اش را درون گزینشـهای مردم، درون جهت‌گیری‌‌های مردم، درون شعارهای مردم، درون انتخابات مردم، نشان مـی‌‌دهد. بنابراین شما یک گام جلو آمدید.»۸
 
۴. مطالبه‌گری
در رابطه با سیـاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قوای مختلف وظایفی را برعهده دارند. دانشجویـان و تشکل‌های دانشجویی نیز حتما انجام وظیفه‌ی دستگاه‌ها را از آنان بخواهند. «امروز وظیفه‌‌ی مسئولان کشور، کار بی‌‌وقفه است. وظیفه‌‌ی مردم هم مأیوس نشدن و دنبال کارها را گرفتن و تلاش و از مسئولان بـه نحو منطقی مطالبه است.»۹

در حقیقت مطالبه‌گری دانشجویـان، بـه این جریـان ماندگاری و عمق مـی‌بخشد: «همـه‌ی این حرکتها به منظور ماندگاری و عمق‌یـابی، پشتوانـه مـی‌خواهد، کـه آن پشتوانـه‌ی مطالبه و خواست، شما هستید.»۱۰
اما درون رابطه با مطالبه‌گری حتما توجه داشت کـه مطالبه‌گری از مسؤولان نباید تبدیل بـه دشمنی با آنان شود: «یک نکته‌‌ی دیگری کـه در دنباله‌ی آن مطالبه‌‌ی دانشجوئی عرض مـی‌کنم، این هست که مطالبه با دشمنی فرق دارد. اینکه ما گفتیم گاهی اوقات معارضه‌ی با مسئولان کشور نشود- کـه الآن هم همـین را تأکید مـی‌کنیم؛ معارضه نباید بشود- این بـه معنای انتقاد ن نیست؛ بـه معنای مطالبه ن نیست.»۱۱

پی‌نوشت‌ها:
۱. بیـانات درون دیدار جمعی از دانشجویـان قزوین، ۸۲/۹/۲۶
۲. شما انجمن اسلامـی هستید؛ انجمن اسلامـی همـیشـه مثل بازوی رهبری کار کرده- از اول انقلاب که تا به حال همـین‌طور بوده- حالا هم همـین‌طور باشید. شما این کار را ید. این کار وظیفه‌ی شماست؛ یعنی درون حقیقت، احتیـاج نیست کـه رهبری با حضور سنگین خودش درون محیط دانشگاه، به منظور این مقصود بیـاید، درون حالی کـه به وسیله‌‌ی شما جوان‌ها حل مـی‌شود و باید هم حل بشود. شما همت کنید، وارد شوید و مـیدان را قبضه کنید. (بیـانات درون دیدار اعضای انجمن اسلامـی دانشجویـان دانشگاه تهران، ۷۶/۶/۲۵)
۳. بیـانات درون دیدار دانشجویـان، ۹۲/۵/۶
۴. از جمله‌‌ی نیـازهای شما، یک مجموعه‌‌ی اندیشـه‌‌ورز است. من دلم مـی‌‌خواهد ما گرته‌‌برداری از لغات خارجی را کمتر کنیم. متأسفانـه کم‌‌کاری‌های ما موجب شده کـه گرته‌‌برداری کنیم. اتاق فکر، درست ترجمـه‌‌ای از انگلیسی است. من دلم نمـی‌‌خواهد کلمـه‌‌ی «اتاق فکر» را بـه کار ببرم، اما چاره‌‌ای نیست. یک مجموعه‌‌ی فکری درست کنید- همان اتاق فکر درون مراکز- این‌ها بنشینند فکر کنند، فکرهای عالی ند. از افراد مطمئن، خاطرجمع و خوش‌فکر استفاده کنید. (بیـانات رهبر معظم انقلاب درون دیدار با هزاران نفر از اعضای بسیج دانشجوئی دانشگاههای سراسر کشور، ۸۶/۲/۳۱)
۵. بیـانات رهبر معظم انقلاب اسلامـی درون دیدار دانشجویـان نخبه، برتران کنکور و فعالان تشکل‌های سیـاسی فرهنگی دانشگاهها، ۸۶/۸/۱۷
۶. بیـانات درون دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون‌، ۸۸/۹/۲۲
۷. بیـانات‌ درون دیدار اساتید و دانشجویـان دانشگاه‌های شیراز، ۸۷/۲/۱۴
۸. بیـانات رهبر معظم انقلاب اسلامـی درون دیدار دانشجویـان نخبه، برتران کنکور و فعالان تشکل‌های سیـاسی فرهنگی دانشگاهها، ۸۶/۷/۱۷
۹. بیـانات درون اجتماع بزرگ مردم شـهرستان کاشان و آران و بیدگل، ۸۰/۸/۲۰
۱۰. بیـانات درون دیدار جمعی از اعضای تشکّلها، کانونـها، نشریـات، هیئتهای مذهبی و شماری از نخبگان دانشجویی‌، ۸۲/۸/۱۵
۱۱. بیـانات رهبر معظم انقلاب اسلامـی درون دیدار دانشجویـان نخبه، برتران کنکور و فعالان تشکل‌های سیـاسی فرهنگی دانشگاهها، ۸۶/۷/۱۷




[دانشجو و اقتصاد مقاومتی - ديگران دانشجویان اقتصاد]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 20:35:00 +0000